Biogás
El biogás es la única energía renovable que puede usarse para cualquiera de las grandes aplicaciones energéticas

O biogás é un gas composto principalmente por metano (CH4) e dióxido de carbono (CO2), en proporcións variables dependendo da composición da materia orgánica a partir da cal se xerou. As principais fontes de biogás son os residuos gandeiros e agroindustriais, os lodos de estacións depuradoras de augas residuais urbanas (EDARs) e a fracción orgánica dos residuos domésticos.

Os procesos de descomposición biolóxica en ausencia de osíxeno (anaerobios) que permiten producir biogás a partir de materia orgánica suceden en vertedoiros ou en reactores pechados, comunmente coñecidos como dixestores anaerobios. A desgasificación de vertedoiros mediante a captación do biogás xerado permite mellorar as condicións de seguridade de explotación dos devanditos vertedoiros, realizándose tamén, en moitos casos, un aproveitamento enerxético do biogás captado. No caso dos dixestores anaerobios, aliméntase a materia orgánica (substratos), e mantéñense unhas determinadas condicións de operación (tempo de residencia, temperatura, etc.). A fin de maximizar a produción de biogás nos dixestores, é habitual mesturar distintos tipos de substratos (co-dixestión), debendo ter especial coidado para que a mestura escollida permita que os procesos biolóxicos transcorran sen inhibicións.

O biogás é a única enerxía renovable que pode ser usada para calquera das grandes aplicacións enerxéticas: eléctrica, térmica ou como carburante. As súas posibilidades van desde canalizarse para o seu uso directo nunha caldeira adaptada para a súa combustión, a inxectarse previa purificación, ata biometano nas infraestruturas de gas natural existentes, tanto de transporte como de distribución.

Dado que o CH4 ten un potencial de quecemento global 21 veces superior ao CO2, o aproveitamento apropiado do biogás ten un gran potencial para contribuír a reducir emisións de gases de efecto invernadoiro.

El Biogás en España

En España hay 146 instalaciones de biogás con una producción energética de 2,74 TWh. De las plantas operativas, 46 están asociadas a vertederos, 34 a estaciones de depuración de aguas residuales, 13 al sector agropecuario, siete al sector del papel y el resto al sector químico, el alimentario y otros. Solo una instalación, en Madrid, convierte el biogás en biometano –con las mismas propiedades que el gas fósil– y lo inyecta en la red de gasoductos. Comparado con el resto de Europa, donde hay cerca de 19.000 instalaciones y 725 inyectan biometano a la red gasista, el biogás ha experimentado un desarrollo modesto en España. Sin embargo, el país atesora un gran potencial y cuenta con industrias de gran tamaño en el sector agropecuario, en el agroalimentario y en la gestión de residuos, que pueden activar el mercado rápidamente.

Hoja de Ruta del Biogás 

El MITECO ha sacado a información pública –hasta el 15 de septiembre de 2021- la propuesta de Hoja de Ruta del Biogás, con 43 líneas de actuación para multiplicar por 3,8 la producción sostenible de este gas de origen renovable hasta 2030. Enfocada en la valorización de residuos (agropecuarios, municipales y lodos de depuradora), la Hoja de Ruta impulsará el aprovechamiento del biogás por dos grandes vías: la producción de electricidad y calor útil –sobre todo para la industria–, y su transformación en biometano para consumo del transporte pesado y sustitución del gas natural de origen fósil. El desarrollo del biogás también reforzará la economía circular y fijará población rural, gracias al crecimiento de su amplia cadena de valor empresarial. 

La Hoja de Ruta, por lo tanto, incide en esos ámbitos económicos, porque pueden proporcionar abundantes recursos de calidad, de un modo estable y asequible, y aplicando una gestión sostenible basada en la proximidad que no aumente la huella de carbono durante los procesos de producción, transporte y consumo. Además, se centra en la tecnología de digestión anaerobia, porque es la más madura para obtener el biogás a partir de la materia orgánica de los residuos municipales y de las industrias agroalimentarias, de los lodos de depuración, de los restos de cultivos, de las deyecciones ganaderas, etc.  

Normativa de requisitos de calidade para inxección na rede

Protocolo de detalle coas especificacións de calidade do gas procedentes de fontes non convencionais introducido no sistema gasista e posteriores modificacións

Grupo de traballo CEN/TC 408 e proxectos de norma prEN 16723-1 sobre especificacións para a inxección de biometano na rede de gas natural (voto previsto a mediados de abril 2016) e prEN 16723-2 con especificacións para o uso como combustible.

 

no-alt
no-alt
no-alt